Verksamhetsledare

Ulrika Hörberg, verksamhetsledare

ulrika.horberg@telia.com ,info@handikappteater.se

Dramapedagog. Fil.kand. Fil.mag.Regissör.

Dramatiker (medlem i Sveriges Dramatikerförbund under många år )

1971 startar dramagrupp med vuxna utvecklingsstörda på vårdhemmet Björnkulla, Huddinge.

1971-75 drama/teater för vuxna utvecklingsstörda, Stockholm och Avesta. Barnteaterverksamhet, Avesta.

1975 startar drama för utvecklingsstörda i Gävle.

1979 bildar teatergrupp med vuxna utvecklingsstörda.

1980 bildar ytterligare två teatergrupper för vuxna utvecklingsstörda, Gävle

.1984 startar teatergruppen ”Invaliderna- den rullstolsbunda teatergruppen”.

1984 grundar barnteaterverksamheten ”Mackmyra Ladteater”.

1990 startar ”Invalidbaletten”(permobildans).

Flyktingbarn i Mackmyra teaterlada 1990

1994 bildar ideella föreningen Gävle Handikappteater och blir dess verksamhetsledare.

1994-2019  ansvarar och leder samtliga grupper i Gävle Handikappteater.

1998-99 ansvarar för projekt ”Yrkesskådespelare” och övriga grupper.Leder ensam samtliga grupperna i gävle Handikappteater

2015 startar teaterhistorisk kurs för medlemmarna i Gävle Handikappteater .Från Antiken och framåt

2019 startar Filmhistorisk kurs för en grupp i föreningen

Projekt Yrkesskådespelare

2001-2003 Gröngölingarna

Vem är jag och ni då?

2003-2005 Hackspettarna

LIVSKUNSKAP i gymnasiesärskolan Gävle

2003 Nonäjm

2004 Alfred

Projekt Alfred

2005 SärGirls och Inventarierna

Projekt Andersberg/Andersbergs särskola

ANTI MOBBNINGSTEATER

PROJEKT POLHEMS SKOLAN HT-05

2006 ny dramatik,ny föreställning

2007 föreställningar,ny dramatik

HACKORDNINGEN 2007-2008

Sommarteater vecka 31 /2008

Att skriva manus.Ladan 2009

Se Historik och Grupper

Dramapedagog på gymnsiesärskolan och särskolan

Andersberg

Övrig arbetslivserfarenhet 1975-2001

Vårdhem för utvecklingsstörda barn, ungdomar, vuxna(lärare).

Särskolan (från åk 1-10 och gymnasiet)(drama).

Vuxenpsykiatriska avdelning , Gävle Sjukhus (drama).

Dagcenter, vuxna utvecklingsstörda (drama).

Gruppboende (drama).

Grundskolan åk 1-9(drama).

Kunskapslyftet (skapande verksamhet)

.Fritidsgrupper barn/ungdomar (teater/drama).

Personalutbildning: hemtjänsten, arbetsförmedling, lärare, vårdpersonal (konflikthantering, personlig utveckling).

RSMH, Gävle (föreningen riksföreningen social mental hälsa)(drama).

Studiecirklar: vårdhem för kronisk psykiskt sjuka, (svenska, samhällskunskap). pensionärer, ålderdomshem.(diskussionsgrupper)

.Föreläsningar: bemötande, drama, m.m.

Skrifter av Ulrika ,M Hörberg

Hörberg, U.M. (1975) ”Skapande dramatik för utvecklingsstörda”C-uppsats Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet.

Hörberg U. M. (1976) ”Skapande dramatik” i ”Omsorg om utvecklingsstörda. Nya rön och praktiska metoder.” Red., Karl Grunewald .Natur& Kultur .

Hörberg U. M. (1986) ”Drama ” i Omsorgsboken . Red Karin Bakk& Karl Grunewald. Esselte Studium1986. första upplagan Hörberg U .M.

(1988) ”Drama en användbar pedagogik” i ”Psykisk utvecklingsstörning” Red.Karl Grunewald Natur och Kultur

1988. Hörberg U. M. (1993) ”Drama ” i Omsorgsboken . Red Karin Bakk & Karl Grunewald. Stockholm Esselte Studium

1993 andra upplagan Hörberg U. M. (1998) ”Drama ” i Omsorgsboken . Red Karin Bakk & Karl Grunewald. Esselte Studium

1998. tredje upplagan

Hörberg, U.(2001)Grundskolebarns förståelse av personer medutvecklingsstörning. D-uppsats i pedagogik, Högskolan i Gävle, institutionen förPedagogik, Didaktik och Psykologi.

Abstract: Utgångspunkt för denna uppsats är brev från grundskolebarn.

Ur dessa hämtas 120 citat, som med hjälp av vuxna-domares

och barn-domares texttolkas för att söka spåra grundskolebarns

förståelse av människor med utvecklingsstörning. Fokus läggs

på vad Gustavsson kallar lekmannakategoriseringar och den

roll dessa kategoriseringar kan spela i vardagsförståelse av

utvecklingsstörda. Enligt Gustavsson använder sig människor

av förståelseformer eller vardagsteorier i försök att förstå

människor med utvecklingsstörning. Dessa förståelseformer

ligger till grund för ett tänkt förhållningssätt gentemot de

utvecklingsstörda. Ett tänkt förhållningssätt kan motsatt även

bidra till hur dessa människor kategoriseras. Vuxna-domare

och barn-domare placerar citaten i sju olika kategorier och

anger även vilka citat som ej går att kategorisera. Vid tolkning

av resultatet framkommer att vuxna-domare och barn-domare

uppfattar en del av citaten lika men även många mycket olika.

Barn-domares tolkning får här företräde. Barn-domare

tolkar att citatmaterialet innehåller främst Gustavssons

förståelseformer ”acceptera som de är/Ta hand om”

och ”undervisa/behandla” men även den grundläggande

”oförståelse-formen”, vilket innebär att brevskrivarna inte

lyckats formulera någon tolkning av det svårförståeliga

och förhåller sig undvikande och undersökande till

de utvecklingsstörda.

(vill du läsa hela uppsatsen kontakta info@handikappteater.nu)

Stipendier/utmärkelser till Ulrika Hörberg

1982 Gävleborgs Läns landstings Kulturstipendium

1984 Nya Sparbankens stipendium,

Gävle1985 Gävle Kommuns kulturstipendium

1988 Gävle Kommuns Kulturpris

1990 Bifrostorden logen Nr 22 Righeim´s stipendium ur stiftelse Bifrostbågen

1991 Valbo Lions stipendium

1991 Kaj Norlings kulturstipendium ABF Gävleborg

1993 Olof Högberg-plaketten, Norrlandsförbundet

1994 Stipendium Inger Johnssons barnkulturfond, Stockholm

1994 Årets Gävlebo (omröstning bland Arbetarbladets läsare)

1994 Plakett ”Stora Famnen” (tv-program) TV4

1996 Solstickepriset, Stiftelsen Solstickan, Stockholm

1998 Paul Harris Fellow plakett, Rotary

2000 Gunvor Göranssons kulturstipendium, Sandviken

2002 Lions Tre Ankar, Gävle

2004 Sverige Lions Kulturstipendium

2017 Region Gävleborgs kulturpris

DRAMATIK

skriven av

Ulrika Hörberg

Pjäser framförda för betalande allmänhet grundskolorna,

personalutbildningar,föreningsmöten m.m. Pjäsernas speltid

varierar mellan 15-40 min.beroende av skådespelarnas

möjligheter att lära/orka.

2016-17 ”Finger Pullats Story”

2015 ”Lasses Bolag”

2014″Deckaren”-Kullerbytta

2012   ”OCD”-Carola

2012

Föreställningen

”Kul_TUR och FRI het med bl.a. kortpjäserna

Media”,”Drömmen”,”Annas Färdtjänstsresa”,

Pjäser framförda av KULLERBYTTA

–de utvecklingsstördas fria teatergrupp

1985 ”Gruppbostad Lyckan”

1987-90 ”Sommarläger Spikmåla”

1991-94 ”Apans hämnd” ,(framförd drygt 90 ggr)

1993-95 ” Kränk inte mig”. (2000 ny uppsättning av pjäsen.)

1996”Bara en mongo. Pjäsen spelas för kungaparet.

2002 “Sockarbagaren”

2002 ”Petrén ”-om rashygien och steriliseringar

2003 ”Hemmamötet”(Widis Madrass)

2004″Fattar dom-om konsten att vara utvecklingsstörd”

2005 ”Fattar dom -ny version

2006 ”Big Såpa”

2007 ”Petre´n 2 ”

2008 ”Big Såpa del 2 ”

2012 ”Drömmen”

2012 ”Media”

Pjäser spelade av INVALIDERNA-den rullstolsbunda teatergruppen

1985 ”De vanföras Paradis”

1987” De ofärdigas klassrum”

1988-2000 ” En sedelärande historia för Invalider”

1989 ” Illerburken”

1990” Överskottslagret”

1992 ”Expert i verkligheten”

1992”Cabaret Verkligheten”

1993-2000 ”CP Allan” Pjäsens spelas i olika versioner och för olika åldersgrupper.Från förskolebarn till vuxna.”

1996 ”Bara en mongo” i samarbete med Kullerbytta. Pjäsen spelas för Kungaparet vid Gävles 550 års jubileum.

1998 “Halvar och hemtjänsten”

2003 ”Kärleksmöte efter PRO-dansen” monolog från rullstol

2003 ”Madrassen” kortpjäs om en tidningsnotis

2004 ”RampTanten”

2006″Han är jag ”Jonny

2007 ”Bröllopet” Alfred

2008 ”Petrén 2 ”

Pjäser för barn och ungdom

/Mackmyra Ladteater

1985 Sommarkväll vid Ängesån

1985 Mackmyra Minkhus

1985”Nybogumman”-

1986”Herr Bequrelle”- om Tjernobyl som drabbar oss denna sommar.

1987 ”Ubåten”-en fantasi

1987 ”Ladträff 2037”

1988 ”Himmelshöjden”- en satir över Gävle kommuns BO88 satsning.

1989 ”De där äckliga flyktingarna”

1989 ”Hittegodsavdelningen”-barns värde

1990-2000 ”Slarvarna på Gabriels Plejs”olika versioner

1990 ”Djävla CP vad seg du är”

1991 ”Laxerativa Linjebussar”-

1992 ”Möjligheten” –om främlings fientlighet.

1992 ”Huset i skogen”

1993-2000 ”CP-Allan” (se Invaliderna)

1995 ”Hönshuset”-om hackordning mellan människor och djur

1995 ”Kalle Karlsson och Silvia”-om människovärdet

1990-98 “Slarvarna på Gabriels plejs” (tre olika uppsättningar)

1996 “Perfekt”-om anorexia

1998 Gnisselfjölen” kärlek och handikapp

2002 ”Rolf Luvan”

2003 ”Särpower” kortpjäs för gymnasiesärskolan

2004 ”Särpower 2″fortsättning på kortpjäsen ”Särpower”

2006″Att vara i Särklass”

2006″Valarbetare”

2006″min pappa-Elin”

2009 ”Perfekt”-monologversion

Invalidprimadonnas monologer Grupper 1979-2004 /

1989 ”Den inbillska invaliden

1992 ”Den kuvade Invaliden”

1993 ” Den rullande vålnaden”

Ulrika Hörberg Gävles enda politiska konstnär?

I krönikan ”Saknas:Politiskt konst!”

av Lasse Ekstrand (författare,lektor vid högskolan i Gävle,gästprofessor vid flera utländska universitet)

”Betraktelsen”, Kultursidan, Gefle Dagblad 03.07.30 skriver Ekstrand bl.a

:”Jag har-kanske är det sommarhettan som angripit mitt

annars kritiska och luttrade omdöme-kommit på mig själv

med att sakna en POLITISK konst,en konst som öppet

tar ställning,är tydlig,vinglar inte,far inte i väg mot de sfäriska,

andliga höjderna och gör sig fin och ofarlig,inhöstar beröm

och stipendier från det etablissemang, som inte vill bli

stört i sin djupa,existentiella sömn.Därför gillar jag

en sådan som Lars Hillersberg, han går rakt på,

utmanar och är obekväm,kompromisslös” ……

”Om vi går till vårt eget Gävle?Vem finns där?

Kanske Limbus Tjörneryd med sin ”Livbåt”på

Stortorget,men den hade en dekorativ”,förskönande”slagsida.

Den jag kommer att tänka på är Ulrika Hörberg,

med sin handikappteater,som den lite märkligt omtalas.

Egentligen är hon den enda jag kommer på på hemmaplan.

Hörberg är med sitt fräna,fräcka tilltal samt sina

dråpliga och maktkritiska visualiseringar en politiskkonstnär.

Det är som sådan jag uppskattar henne,inte för att hon

arbetar med så kallade”handikappade”.Hon rycker masken

från de välvilligt flinanade,hycklande lokala makthavarna;

tar dem på sängen rakt upp och ner.Men var finns de

andra politiska konstnärerna,de som vägrar

vara bekräftande skönandar,i vår stad.

Vad berättar deras frånvaro om samtiden?”