”Förståelse och rent nöje.Drama tillsammans.”
Gävle Handikappteater och KOMVUX elever
Svenska för invandrare.
Bakgrund:
KOMVUX eleverna som studerar svenska för invandrare inbjuds
till Gävle Handikappteaters skolföreställning på Folkets Hus Gävle
hösten 2010 . KOM VUX lärarna önskar innan föreställningen få
information om för att kunna förbereda sin elever .Några skådespelare
från Gävle Handikappteater besöker KOMVUX tillsammans med
verksamhetsledare Ulrika Hörberg och berättar om föreställningen
samt om olika typer av handikapp.Efter teaterföreställningen på
Folkets Hus besöker Gävle Handikappteater åter KomVUx för att
svara på invandrarnas frågor. Ur dessa två mycket intressanta och
givande uppstår hos Gävle Handikappteater idén att fortsätta kontakten
mellan grupperna och då i form av ett projekt. Ulrika Hörberg kontaktar
lärarna Åse Bergfeldt och Karin Lindbaum ,som genast visar intresse
för samarbete.Lärarna tillfrågar sina elever och arton elever anmäler
sitt intresse.Från Gävle Handikappteater vill åtta skådespelare
vara med i projektet.
Projekttid : 22 feb-24 maj 2011.
Två lektionstimmar vid sju tillfällen .
Lokal:
KOmVux klassrum,Åkargatan Gävle
Ekonomi: Inga kostnader för KomVux.
Gävle Handikappteater ställer dramapedagog till förfogande.
Totala antal deltagare vid sju dramatillfällen varierar mellan 15-24 deltagare:
a) Antal deltagare från KomVux vid varje dramatillfälle
varierar mellan 8-18 elever . Endast två deltagare är med
vid samtliga tillfällen .Sju är med vid 4-5 tillfällen .
Övriga är med mer sporadisk beroende på arbete,
undervisning ,prov och annat.
KomVux eleverna kommer från från Iran,Irak, Afghanistan,
Thailand, Filippinerna, Libanon,Brasilien,Somalia, Eritrea,
Turkiet
Könsfördelning :övervägande kvinnor
Åldersfördelning:20-45 år
b)Antal deltagare från Gävle Handikappteater varierar mellan
7-9 skådespelare med olika funktionhinder (utvecklingsstörning,
Aspergers syndrom,autism)Samma personer varje gång
med något undantag p g a sjukdom.
Könsfördelning:5 kvinnor och tre män
Åldersfödelning:20-40 år
Projektledare: Dramapedagog/fil mag Ulrika Hörberg
verksamhetsledare i Gävle Handikappteater
En KomVuXlärare deltar vid två tillfällen och därefter vid övriga
tillfällen deltar läraren en stund på slutet av varje dramatillfälle
.
Genomförande:
Projektet sker på KomVux elevernas undervisningstid.
Vid samtliga tillfällen arbetar gruppen med olika dramaövningar
främst rörelse,samarbet-och kontaktövningar,pantomim,
och improvisationer med tal.Vi introducerar olika traditionella
”svenska”lekar (tidningsleken,fattighuset,blinkleken m.m.)
Övningarna leder ofta till personliga berättelser, frågor
(främst språk,kultur,handikapp)och många givande diskussioner.
Glädje,humor blandas med allvar . .
Enkät och enkät svar
Kom Vux eleverna
Vid avslut får KomVux eleverna svara på
en enkät.Elva svar inkommer. För att tydliggöra resultatet har
de svarande delats in i tre olika grupper utifrån de antal dramatillfällen man deltagit i. Grupp
A) Deltagit 7 ggr = 2 elever
Grupp B) Deltagit 4-5 ggr =7 elever
Grupp C ) Deltagit 1-2 ggr =2 elever –
Jag tycker att det varit (sätt kryss för det svar som stämmer )
jätteroligt; roligt, ganska roligt, varken roligt /eller tråkigt tråkigt ,totalt onödigt
Grupp A) 2 svarar ”jätteroligt”
Grupp B) 1 svarar ” jätteroligt”, 4 svarar ” roligt”, 2 svarar ”ganska roligt”
Grupp C) 1 svarar ”varken roligt eller tråkigt”, 1 svarar ”ganska roligt” –
”Jag har INTE lärt mig något nytt under drama”
Ingen har kryssat denna fråga
-Jag har lärt mig något nytt under tisdagarna
Grupp A ”
Jag har lärt mig att känna svenska kulturen och hur man ska
ha kontakt med folk” ”Det var språket som jag lärt mig.
Samarbeta med gruppen”
Grupp B
”Jag har lärt mig nya lekar.Jag har lärt mig några nya ord”
”Vi tränade språket med er” ”jag har lärt mig svensk lek”
”Hur en scen ser ut.Några nya lekar och spel” ”Jag har lärt
mig samarbeta och visa vad jag kan göra” Jag har lärt mig
hur man kan kommunicera med människor som har en
utvecklingsstörning.Jag har lärt mig nya pjäser
och fick ideer om drama” 1 svarade inte
Grupp C ”Inget” ”hur man kan njuta tillsammans” –
Det bästa med dramaprojektet har varit…
Grupp A ”Att det är många roliga saker” 1 svarade inte
Grupp B ”Att träffa nya folk och de var mycket snälla.
Dessutom fick vi träna på språket” ”Att vi tränade språket med svenskar”
”Att träffa er.Ni är snälla och modiga för att komma till
våran skola.Ni har lärt oss att inte ha fördomar” ”
”Att man kan lära känna nya människor”
”Jag fick träna på språket.Veta nya saker”
”När vi spelade tillsammans med dem”
”Att blanda handikappade och normala människor”
Grupp C ”inget speciellt” ”Ett spel vi spelade var roligt.
Alla tränade minne med namnet och hobby”
”Det som inte varit bra med dramaprojektet är”
Grupp A ”att prata mycket om religion” 1 inget svar
Grupp B ”att diskutera om religion, 2 svarar ”inget””,
4 svarar ej på frågan
Grupp C ”Några av oss har varit jobbiga och visade ingen respekt”
”ingen aning”
Jag vill fortsätta projektet på skoltid
Grupp A ” Ja.100 procent ” ”Vi har många ämnen som vi ska läsa nästa
termin så vi vet inte om vi har tid”
Grupp B2 ”ja,” 2 svarar ”nej, ” (motiveringen ”för att jag har
många ämnen nästa termin”)
3 har inte angivit något svar,
Grupp C 2 svarar ”nej ” (motivering
”Jag ska inte läsa på KOMVUX nästa termin) ”
Jag vill vara med i dramagrupp fritiden (alternativ :tillsammans med Gävle Handikappteater bilda en egen grupp tillsammans med Ulrika med oss invandrare Grupp A 2 svarar :tillsammans med Gävle Handikappteater
Grupp B 3 svarar ”bilda en ny grupp tillsammans med Ulrika
med oss invandrare” 1 tillsammans med Gävle Handikappteater
3 har inte svarat,
Grupp C 2 svarar ”Nej tack ”
Här kan du skriva dina kommentarer/funderingar kring projektet om du vill:
Grupp A saknas
Grupp B ”Jag vill att projektet blir större och fortsätter vidare.
Invandrare måste ta hänsyn på projektet och jag vill
delta i det projektet.Det är jätteintressant också”
”Jag vill fortsätta med er men tyvärr kan jag inte
nästa termin för jag har 5 ämnen” ”Jag undrar
om du har något projekt med barnen och mammorna.
Det är roligt med sådana lekar och spel.Man kan ju
samlas någonstans och sjunga och klappa och ha roligt
en liten stund” ”Det är jättebra projektet men jag vet
inte om jag kan delta nästa termin” ”Man över 40 år kan
inte vara med programmet.Kulturkrock”
2 skrev ingen kommentar
Grupp C ”Ulrika gör ett perfekt ledarskap.Jag har inget att adda
.Hon ska fortsätta som hon är” 1 svarar ej
Kommentarer från Gävle Handikappteaters deltagare
Sex skådespelare har tillsänts projektledaren sina funderingar
kring projektet via internet och två har lämnat svar muntligen.
Person 1:
”Första dagen kändes det nervöst, men det gick jättebra.
Invandrarna var väldigt positiva och glada. Dom var med
på dramaövningarna och så har det fortsatt .Det har varit
otroligt lärorikt.Dom har lärt oss om sina länder och seder.
Och hur dom upplever Sverige.Hur det är att komma till ett
nytt land.Deras namn har varit en stor utmaning för oss att uttala .
Vi har berättat hur vi upplever invandrare. Vi började med
enkla dramaövningarna och sen lite svårare. Invandrarna har
klarat alla övningar jättebra. Jag tycker det varit jätteroligt
och jag hoppas detta samarbete fortsätter för det har varit så lyckat”
Person 2:
”Det har varit ett projekt med invandrare på komvux på Tisdagar.
Där har vi gjort många dramaövningar och lekar. Tiden gick
fort på komvux. En massa lekar blandat med heta diskussioner.
Jag minns tyvärr inte precis alla lekar och i vilken ordning. De
flesta var positiva till att vi var där. Men en gång var det någon
som inte ville ta av sig skorna och hellre valde att gå därifrån.
Det som var mest intressant var det här med att det tydligen är
skillnad på fysisk kontakt och fysisk kontakt. Till exempel att
blunda för att känna och härma någons ställning gick förvånansvärt bra.
Men när det gällde sitta knäleken var det några tjejer som inte ville sitta
i killars knä. Så då blev det att avbryta den leken. Efter det en stor diskussion
om lite allt möjligt som hade med fysisk kontakt i olika kulturer att göra.
Varje gång började det med att alla gick till mitten till motsatt sida.
Det var lite trängselfaktor. Men det kanske var det som var meningen
att ta hänsyn till varandra. Förutom dramaövningar var det också en
del diskussioner. Det var blandade reaktioner på det som diskuterades.
En del ville inte prata lika mycket om vissa ämnen. Som till exempel om
religion tyckte en del inte att vi skulle prata om. Men då menade Ulrika
att vi från Gävle Handikappteater också skulle få lära oss någonting
från dem. Själv så tycker jag att det lätt blir diskussioner ibland
och att det borde gå att gilla läget. Nu kommer lite mer bland
vilka lekar vi gjorde. Bland den svåraste övningen var den om
dockorna. Att dra i osynliga trådar för att få någon liggande att
resa sig till stående. Det var lite svårt att vara docka också tyckte
jag. Att förstå hur de drog i trådarna. Men det var nog svårast att
vara den som drog i trådarna i alla fall. En del gick det ganska lätt
för. Ibland var det som att de skulle lyckas men så var det något
som inte gick som man trodde och det var till att börja om från
början igen. I en annan övning skulle alla vara fastklistrade i
varandra i en snurra som en lakritsrem. Då gällde det att ta sig
ur fast man fortfarande höll varandra i händerna. För att lyckas
med det var det en del att krypa under andras händer. En lek
som var så svår att jag darrade lite var tändsticksleken. Då
skulle ena ha fingret på översta sidan av tändstickan och andra ha
fingret på understa. Sen gällde det att göra det i grupp. Jag tror att
de flesta var rätt så koncentrerade för att klara det. På Blinkleken
var det ibland svårt att se vem som flirtade tyckte jag. Det var så
att två och två stod en bakom en annans stol. Men en hade en
tom stol .Så skulle den personen flirta för att få någon annan till stolen.
Den bakom skulle då försöka fånga innan någon reste sig
och hann byta plats. ”
Person 3:
Det är tråkigt att tiden går fort när man har kul med invandrarna på
Komvux. Ett par gånger hade jag missat Komvux. Jag kommer
lite grann ihåg vad vi gjorde. En gång under våren tränade vi
samarbete med tändstickor. En och en höll i stickan med
pekfingertoppen. Sedan gick alla försiktigt runt i rummet
utan att krocka med någon eller tappa tändstickan. När tändstickan
föll på golvet fick man plocka upp den igen och började om.
Efter några minuter gav Ulrika oss en till tändsticka, som blev
extra tuff för oss. Den sista nivån fick hela gruppen fokusera
tillsammans med att hålla stickan, stadigt för varje finger och
gick i ring. Första dagen i Komvux körde vi ”kom- ihåg” leken.
Alltså man lyssnade på ens namn och vad den gillade bäst. Sen
upprepade man dens ord och talade om sedan sitt. Så gick det
vidare tills man kom i mål. Ibland gick vi mot varandra för att
komma över den emotsatta sidan. En gång jobbade vi med pantomim
var fyra personer per lag. I klassrummet satte Ulrika stolar
som En gång lekte vi blinda och kände av kamratens ställning,
som vi fick sitta eller ligga som kamraten gör. Mötet med
invandrarna på Komvux har varit roligt .Att jobba ihop med
kommunikation och rörelse. Jag tror att de hade lika skojigt
som vi. Det som också var väldigt intressant var att höra hur
de tvättar handknuta mattor. De talar bra svenska. Invandrarna
och vi hoppas att träffas igen.
Person 4:
”Jag har tyckt att det har varit lärorikt, trevligt och mycket
intressant om deras religonerna Jag tycker att vi ska fortsätta
med detta efter sommarn. Jag tycker mycket om X.Hon är
rolig och riktigt trevlig tjej.Jag har gillat allt tillsammans med
dom .Dom ställde upp på nästan allt vi gjorde förutom kortleken
(sitta i knä). Tycker synd om X som förlorad sin make och att
hon nu är änka inte roligt att få veta .
Resan till Carl Larssons Sundborn var lärorikt och intressant .
God mat hade dom ”
Person 5
Det var roligt och intressant att träffa folk från andra Länder
och ha drama med dom och att dom va så positiva till det
Och att dom vill fortsätta med det nu till hösten Vi gjorde
sammarbets övningar och improvisationer och lekte och dom
berättade om sina land dom kom ifrån det va intressant
Dom so m var med på teater fick en inbjudan av dom på komvux
att följa med dom till karl larsson gården i dalarna det va roligt att åka
med dom dit Det ska bli roligt att träffa dom igen.
Person 6 Mina tankar kring KomVux projektet 2011
Drama med invandrarna på KomVux har varit ett roligt projekt att delta i.
Att få träffa nya människor från helt nya kulturer med
andra värderingar än vad jag som Svensk har varit en
rolig och spännande upplevelse. Första gången vi samlades
så presenterade vi oss för varandra. Många nya namn, svårt att
komma i håg vissa. Men det går bra ändå. Efter ett par gånger
så börjar vi lära oss alla nya nammn. Vi har varje gång jobbat
med olika dramaövningar. Bland annat så har vi jobbat mycket
med pantomimövningar, det betyder att visar en scen helt utan
prat och andra ljud. Under resans gång så är det några ur
invandrargruppen som försvinner och några andra som tillkommer.
Invandrarna är från många olika länder. Iran, Afganistan,
Libanon och Thailand är några exempel. Första perioden
så är en av lärarna med oss, men andra perioden som är
efter påsklovet så är det bara Häxan som är med oss men det
går bra det med. Vi pratade även mycket, bland annat om hur
alla kulturer och seder skiljer sig åt. Vi pratade även en del om
olika religoner, det blev het detbatt ibland men ingen vart osams.
Person 7:
Jag tycker projektet var bra.Har lärt mig att alla invandrare
inte är farliga (person 7 blev som ung utsatt för ett övergrepp från en invandrare/Ulrikas anmärkning) Dom var snälla och trevliga.
Lärt mig hur man ser på handikappade i andra länder.Det är
sämre i andra länder än i Sverige. Jag har lärt dom att
man inte är dum i huvudet för man är utveckliingsstörd
Dom ser ju att jag kan spela teater ändå”
Person 8:
Det var bra.Dom (invandrarna)var så trevliga.
Jag lärde mig mycket och vill vara med i fortsättningen igen”
Projektledarens kommentar:
Ett mycket spännande och givande projekt. Många intressanta
erfarenheter och upplevelser. Aktiva deltagare .Modiga och
intresserade.Många möter dramaövningar för första gången.
Fina lågmäla samtal och heta diskussioner (främst mellan invandrarna)
.Många skratt. Utvärderingen tyder på ökad förståelse mellan två
grupper människor som kanske annars inte skulle ha träffat varandra .
Nu får de lära känna varandra och varandras särart.
Gävle Handikappteaters skådespelare får insyn i andra människors
kulturer och förståelse för invandrarna gruppens ibland svårigheter
att förstå den svenska kulturen.Invandrarna får på nära håll möta
och samarbeta med människor med olika handikapp och kommer
i framtiden att förhoppningsvis ha en annan syn på människor
med handikapp.Samt ha en djupare förståelse för svenska
samhällets syn handikappade , som många gånger är olik den
syn man har i invandrarnas tidigare hemländer .En vänskap
mellan grupperna uppstår som bl.a. gör att Gävle Handikappteaters
deltagare blir inbjudna att följa med på KomVUx elevernas skolresa
till Sundborn. .Både KomVux och Gävle Handikappteater avser
att fortsätta projektet på skoltid och förhoppningsvis kommer
även några av invandrarna att delta i Gävle Handikappteaters
fritidsgrupp
Önskemål i framtiden . -Bättre lokal.Många bord/stolar som
måste flyttas i klassrum. Trångt och smutsigt golv vilket
begränsar rörelsefriheten och val av övningar. -En mer sluten grupp med återkommande deltagare än som nu varit fallet med många tillfälliga
deltagare, som kommer mer sporadiskt. -att en representant från
KOMVUX lärarna deltar i hela projektet .
OBS :Vi fortsätter mer än gärna även om inte ett enda av önskemålen går att uppfyllas. Maj 2011/ulrika hörberg