Livskunskap/Självkännedom på gymnasiesärskolan

Livskunskap/Självkännedom
på gymnasiesärskolan
ht2003-vt 2007
2003 startar ett samarbetsprojekt med
gymnasiesärskolan Gävle(Polhemskolan)
under ledning av dramapedagog
Ulrika Hörberg tillsammans med speciallärare
Eva Hemström Andersson .
På lektionstid(obligatorisk skoltid)
får eleverna med drama, som metod träna
vuxenlivets möjligheter,rättigheter och skyldigheter.

Utgångspunkt är:
1)stärkt självbild
(”vem är jag?”).
Ett positivt handikappmedvetande.

2)relationer till nära och kära
(”vem är du/vilka är ni?”)

3)att vara samhällsmedborgare
(arbete,boende,ansvar,fritid,framtid)

Ämnet byter namn ht 2005
Då ordet drama för en del elever är
svårgreppbart och för tanken till teater
och Gävle Handikappteaters
föreställningar-får ämnet i stället heta
Självkännedom .
Arbetsmodellen är densamma
(beskiven här ovan)
Projektet utökades även med
ytterligare en grupp (elever från
Hälsa och omsorgsprogrammet)under en tid.

Flera elever ,som på skoltid deltar i
Livskunskap/Självkännedom blir sedan
fritidsskådespelare främst i gruppen NONÄJM .
Se även
PROJEKT POLHEMS SKOLAN HT-05
som har sin utgångspunkt i Livskunskap/Självkännedom

Polhemsskolan väljer att avsluta samarbetet efter vt 2007.
Anledningen uppges vara schemateknisk .